Interview met de CEO van Northwave

By: Martijn Remmelink apr 27, 2021

Al een aantal jaar is het logo van Northwave op veel plekken bij Euros aanwezig. Zo vind je het logo op de botenwagens, wedstrijdpalen, wedstrijdjassen, wielrenpakjes en bij de finish van de GEDR. Maar wie en wat is Northwave nou eigenlijk en waarom sponsort Northwave onze vereniging? Wij stellen jullie voor aan Steven Dondorp, CEO van Northwave Intelligent Security Operations. 

Zou je jezelf willen introduceren?

Als je me ontmoet zie je enkel uiterlijk een Koreaan. Als je met me het gesprek aangaat, word ik binnen een paar zinnen zo Nederlands als wat. Nieuwsgierig en toch bedachtzaam, breed geïnteresseerd en ondernemend. Getogen in Nederland, vierenveertig jaar, 1.82m lang en zou eventueel nog steeds licht kunnen starten. Northwave biedt haar medewerkers jaarlijks aan om een Major Marathon ergens op de wereld te kunnen lopen. We begeleiden hen in die realisatie om een gezonde balans in leven en werken te creëren. Sporten doe ik nog steeds graag net als taekwondo, bergklimmen, sportvliegen, racefietsen, schaatsen, en kijken naar rugby-union. In mijn professionele bestaan ben ik naast CEO van Northwave onder andere bestuursvoorzitter van de branche-organisatie Cyberveilig Nederland, investeer ik in diverse Nederlandse cybertech start-ups en ben ik bijvoorbeeld ook bestuurslid van het Hendrick Hamel Museum.

Waar houdt Northwave zich mee bezig en waar zou ik Northwave tegen kunnen komen?

Volgens de Financial Times zijn we een van de 1.000 snelst groeiende ondernemingen in Europa (FT1000) en een leidende speler in de markt in Nederland voor informatieveiligheid. Ons 100% Europese bedrijf heeft de missie om hoogwaardige security bereikbaar te maken voor organisaties die afhankelijk zijn van hun digitale business. Denk dat je ons vroeg of laat wel in het nieuws verneemt als expert in ons vakgebied. Of dat nu het FD, de Volkskrant, NOS, RTL zakelijk, of Nieuwsuur. Vaak ga je ineens roze auto’s zien als je zus er een gaat aanschaffen.

Voor wie ons geheel nog niet kent: Vanuit ons hoofdkantoor in Nederland levert Northwave al meer dan 15 jaar 24*7 cybersecurity dienstverlening. We staan organisaties bij als het Havenbedrijf Rotterdam, Schiphol groep en ASML met ons Incident Response Team en digitaal forensische rechercheurs. En onze securityconsultants adviseren, testen en trainen organisaties om hun business veilig te kunnen uitvoeren. Vanuit ons Security Operations Center bewaken wij de data van Europese klanten. Northwave biedt integrale security op het gebied van securitymanagement, cybersecurity, business-security en security awareness. Organisaties die hun cyber security serieus nemen werken daarom graag met ons samen. Wij nemen hen de complexiteit van securitymanagement uit handen, de regie blijft bij hen. 

Wat voor studie moet ik volgen om bij Northwave te kunnen werken?

Het ligt voor de hand dat dit een Technische, Data-analytische IT- en of Cybersecurity studie zou kunnen zijn. En ja, die achtergrond hebben de meeste Northwavers. Maar onze bedrijfsvisie is een integrale en interdisciplinaire benadering op Cybersecurity. Bij een Cyberaanval heb je namelijk zeer uiteenlopende mensen nodig. Bijvoorbeeld mensen die de aanval kunnen stoppen. Vervolgens mensen die het systeem weer in de lucht kunnen brengen en ook mensen die onderzoeken wat er precies gebeurd is, de forensisch rechercheurs. Ten slotte heb je mensen nodig die je kunnen adviseren hoe dit te voorkomen. Dus alleen al op IT-gebied is de materie zeer divers. Maar IT-deskundigheid alleen is niet genoeg, want de wereld bestaat niet alleen uit enen en nullen. Cyber security is een divers probleem. Er zijn mensen nodig om het bedrijfsrisico te kunnen inschatten; voor integrale securitymanagement kunnen beheersen; communicatie kunnen plegen bij een groot incident vaak juristen die claims of vragen van klanten of verzekeraars kunnen inschatten. Ook wil je gedrag van medewerkers kunnen trainen voor een hoger bewustzijn en weerbaarheid. De diversiteit is nodig voor een compleet plaatje. Al was het alleen maar omdat het een sterk emotionele component bevat. Bij een hack overheerst het ongeloof en de emotie. Dan kom je er niet als je alleen je technische dingetje doet. Ben je hoger opgeleid, heb je sterke affiniteit met ons vakgebied en heb je vooral de juiste persoonlijkheid, dan is er al snel een mogelijkheid om van toegevoegde waarde te zijn.

Waarom is Northwave sponsor van Euros?

Ten aanzien van het sponsoren van Studenten Roeiverenigingen richt Northwave zich op de specifieke Technische universiteiten en de Studentenroeiverenigigen in deze steden. Zoals u waarschijnlijk al wel weet naast Euros (Enschede) ook bij Theta (Eindhoven) en LAGA (Delft). Voorst zijn we hoofdsponsor bij U.S.R. Triton (Utrecht) en A.L.S.R.V. Asopos de Vliet (Leiden). Complementair, corporaal en niet corporaal, technisch en niet technisch, vanuit onze vestigingsplaats, multidisciplinaire benadering en diversiteitsvisie. 

Met deze twee posities hebben wij ons doel voor naamsbekendheid binnen de doelgroep via roeien, reeds maximaal bereikt en onderhouden deze. We werken altijd vanuit een degelijke en solide lange termijn visie. Dit doen wij vanuit continuïteitsgedachte als betrouwbare en strategische sponsorpartner. D.R.V. Euros heeft daarom een bijzondere positie binnen deze kaderstelling. Op een enkele na zijn we in afgelopen jaren benaderd door vrijwel alle overige studentenroeiverenigingen voor sponsorschap. Aan hen leggen we dezelfde focus uit.

De businesscases om specifiek ook SRV-en te sponsoren zijn zakelijk objectief bezien dun. De Nederlandse roeisport is een relatief kleine en lastige kijkerssport. Heeft daardoor een klein bereik, daar wij voornamelijk een Internationale focus hebben. In Duitsland hebben ze bijvoorbeeld geen idee wie of wat Nereus is of Koninklijke Holland Beker. Ook is het beperkt doordat met de keuze voor roeisport hoofdzakelijk studenten worden bereikt en niet zozeer zakelijk Nederland of Europa. Daarnaast hebben Studentenverenigingen een zeer lokale impact ten opzichte van de investeringen. In bredere zin werkt de investering op conversiedoeleinden zelfs contraproductief doordat studentenverenigingen eerder een competitief karakter kennen. Sponsor je de een doe je het juist snel fout voor een ander. Zeker binnen meerdere verenigingen in dezelfde regio. Al met al geen verstandige keuze zou je zeggen. Je moet het primair daarom als persoon en als bedrijf vooral willen. Bijvoorbeeld omdat je er affiniteit mee hebt, of anderszins sympathisant bent. Tevens is in ons vakgebied de schaarste zo groot dat de doorgaans langzame route van opleiden van starters-na-hun-studententijd sneller is dan de geijkte paden. We willen dus de naamsbekendheid al daar.

Northwave is een bekende naam binnen de roeiwereld. Wat vind je zo mooi aan roeien?

Waarom is het een mooi verhaal dat Euros in 1995 de Varsity voor de ogen van alle Corporalen wegkaapte? Waarom is het voor een Corporale het mooiste om te winnen überhaupt? Wij zijn op D.R.V. Euros trots en net zo trots op U.S.R. Triton als laatste winnaar in een jaargang dat wij ook sponsor waren. De kunst is niet anderen identiteit op te leggen om een eenheidsworst te worden. Het is vele malen krachtiger om wel samen te kunnen werken, maar wel elkaar de ruimte te blijven geven om je eigen identiteit te kunnen behouden. Er is een blijvend breed veld nodig om een overwinning wat voor te laten stellen. Door te beseffen dat diversiteit iedereen krachtiger maakt. En dat tradities (of gewoontes) en helden (voorbeelden) er niet zijn om enkel te verheerlijken, maar ter inspiratie voor daden van nu. Door jou en mij.

Northwave draagt de Roeisport een warm hart toe. Het staat symbool voor veel waar wij als bedrijf voor staan. We sponsoren de afgelopen vijftien jaren in de brede zin van het woord via onder andere projecten bij de KNRB, Worlcup(s), Koninklijke Hollandbeker, Hollandia, Varsity en de eigen Northwave Regatta. We zijn voornamelijk zichtbaar in het (inter)nationale wedstrijdroeien. Soms verbinden we ons ook aan Regionale en Competitiewedstrijden, maar dat is geen structureel beleid.

Northwave en ik persoonlijk als mens willen graag impact maken in de roeisport. Dit doen we via continuïteit bieden aan de Nationale wedstrijdsport. Alleen als dat wat voorstelt, er steeds weer nieuwe roeihelden kunnen zijn, benchmarks, er breedte blijft, werkt dat door overal in de haarvaten van roeiend Nederland. Dit zou kunnen via de KNRB, maar wij kiezen ervoor om dit regelrecht te doen bij de hofleveranciers voor het Nationale Wedstrijdroeien. Dat zijn nog altijd studentenroeiverenigingen, of dat nu een goede ontwikkeling is of niet. Door regelrecht hen te ondersteunen, hebben we er ook meer invloed op. Op die manier helpen we ook een KNRB indirect bij haar doelstellingen. Dat wordt nog eens bekrachtigd met een eigen Nationale Roeiwedstrijd mogelijk maken: de Northwave Regatta.

Is er nog iets dat je wil meegeven aan onze leden?

Het zijn enorm ingewikkelde en bijzondere tijden waarin we nu onze weg moeten vinden. Ook voor elk Euros-lid is het lastig om de moed erin te houden en perspectief te blijven zien. Helemaal lastig is het om niet onverschillig te worden, externe factoren de schuld te gaan geven voor moedeloosheid, gebrek aan perspectief jezelf ook op te leggen. Door waarheid te laten worden dat anderen of de externe situatie jou jouw mooiste tijd van je leven ontneemt: Je studententijd. Het is prima om er stevig van te balen. Een schop tegen en soms even een middelvinger naar de denkbeeldige omgeving te geven.

Maar wat ik zo mooi vind aan roeiers. Juist zij weten hoe het eraan toe gaat tijdens het roeien. Weer, of geen weer, roeiers zijn niet van suiker. Kletsen doen we aan de bar, in de boot wordt geroeid. Het ligt meestal meer aan jezelf dan aan het materiaal, en ga zo maar even door. Al deze ervaringen en gebruiken zijn zo bruikbaar in woelige wateren. Je moet vooral jezelf bijeen rapen, doorzetten en er iets voor doen. Een mentale bezigheid om uit jezelf op zoek te gaan naar de perfecte haal als levenslange activiteit. Het is de kunst om te leren met lastige vaarwateren om te gaan en te genieten van de mooie momenten. Je verliest doorgaans vaker dan dat je wint. En er zal een periode zijn na enkel Covid belemmeringen. Die zal daardoor afsteken en alsnog als mooier worden ervaren.

Wees trots op jezelf en als Euros lid. En neem je verantwoordelijkheid. Kijk wat je met jezelf kan doen. Bedenk weer waar je voor staat en waar zij voor staat. En stel jezelf andere perspectieven. Bedenk of je roeide voor het affiche, voor je coach, voor je team, of voor jezelf. Geen wedstrijden? Trap een PR. Stel nieuwe doelen en perspectieven. Kijk wat je wel met en voor je vereniging kan doen en stel zaken voor. Dat blijkt vaak best veel te kunnen zijn. Doe dat actief. Het maakt je gelukkiger in de mooiste tijd van je leven. Wie nu stilzit heeft een te lange zomerstop gehad als er wel weer wedstijden mogelijk zijn. Alleen je subdoelen en hoofdoelen zullen tussentijds anders moeten zijn om leven weer leefbaar te maken.