Nabeschouwing 1ste editie EEKIR

By: Nikki van Loenen dec 17, 2021

Zaterdag 11 december vond de allereerste editie plaats van de Euros Enschede Kampioenschap Indoor Roeien. Eerstejaars, ouderejaars, wedstrijd- of roeiers hebben deze dag op Euros een 2k gestart om zichzelf en hun ploeg te bewijzen. De EEKIR was te volgen zijn via een livestream voorzien van heerlijk commentaar van het bestuur en omroepsgilde.

Deze wedstrijd is door het bestuur georganiseerd als alternatief voor de NKIR. Dit was echter niet de allereerste online ergometerwedstrijd die georganiseerd moesten worden op Euros. Met de tips van het 56ste bestuur over de online NKIR van 2020, verliepen de voorbereidingen er soepel. Al gauw stonden de eerste roeiers klaar voor hun race en was de Stream online. Fotograven renden van binnen naar buiten om plaatjes te schieten van de roeiers op de ergometer. Daarna konden de roeiers plaatsnemen in de lakstraat om op afstand andere ploegen aan te moedigen en via de stream de roeiers op de NKIR volgen. Het was een prachtig tafereel en een werkelijk succes!

Maar dan nu genoeg over de ambiance. Ik hoor je denken: “Wat hebben de roeiers nu gepresteerd? Ik wil cijfertjes zien!”. Met genoegen wijdt ik me uit over de prestaties geleverd op de EEKIR vergeleken met 160 km verderop op de NKIR.

Zo waren de dames club8 als 's ochtends vroeg te volgen op de stream. Terwijl het voor de meeste de eerste 2k ooit was, hebben de dames een mooie split weten neer te zetten!

Daarna waren de lichte dames aan de beurt. Met een gemiddelde tijd van ongeveer 8 minuten waren deze dames gemakkelijk in top 6 beland op de NKIR!

Toen namen de dames plaats op ergometer. Gemakkelijk maakte zij de dames van Theta ver in Eindhoven in en zouden met hun gemiddelde split van 1:56:1 1ste zijn geworden op de NKIR!

Nu mochten dan de zware heren van de selectie hun 2k doen. De 3 roeiers hebben elk een individuele 2k gestart, maar hadden als team op de NKIR met ongeveer 6:36 het heren vier veld volledig ingemaakt.

Maar niet alleen voor zwaar waren er mooie prestaties neergezet. De lichte heren van de middengroep hebben allen een geweldige tijd neergezet. Zo zat Arne Dieleman ruim 2 seconde onder zijn streefsplit en had gemakkelijk 4de op de NKIR geweest in het lichte heren gevorde veld. Een paar seconde later maar finishte Kaz van Genne met een gemakkelijke 6de plaats op de NKIR. Maar last but not least: met een ongelofelijk tijd van 6:29:5 heeft Martijn van den Berg echt een topprestaties geleverd waarmee 2de was geworden op de NKIR!

Daarna volgde de middengroep dames. Met een mooi aantal van 8, hebben deze dames ook stuk voor stuk een mooie race neergezet. Vol spanning zat iedereen op de Stream mee te kijken naar de strijd tussen Ans Vlooswijk en Saskia Slump. Met slechts 1/10 seconde finishte Ans voor Saskia.

Ondertussen waren alle Euroïden op de NKIR aan de beurt geweest. Maar toen startten de eerstejaars lichte heren, samen met het lichte heren vier veld op de NKIR. Het was een mooie race en met hun tijd van van 7:05:9 was hun een tweede plaats toegekend na een gedeelde eerste plek op de NKIR

Als laatste was dan de beurt aan de heren clubroeiers. Slechts een aantal hadden ooit een 2k gedaan op de ergometer. Een mooie split is neergezet waarmee de heren 10de waren geweest op de NKIR, verreweg van laatste in ieder geval!

Kortom: prachtige prestaties zijn er geleverd! Met trotse roeiers, hopen we dit weekend de selectie in te gaan.

'Vo voor hard gaan!