Nabeschouwing 50ste editie Heineken Roeivierkamp

By: Ticho Olsman mrt 16, 2022

Afgelopen weekend was het tijd voor de eerste wedstrijd van het wedstrijdseizoen 2022: de Heineken roeivierkamp. Zoals de naam doet vermoeden wordt deze wedstrijd gevaren over vier afstanden, een 2.500m en een 250m op zaterdag en een 5.000m en een 750m op zondag. Niet alleen de lange afstand maakt deze wedstrijd uitdagend, maar juist het bochtige karakter van de Amstel waarop de H4K wordt gevaren, stelt zowel de roeiers als de stuurtjes op de proef.

Euros werd dit weekend vertegenwoordigd in maar liefst acht (combi)boten. Helaas werden EJD, EJLD en EJL geteisterd door blessures en coronabesmettingen, waardoor alle drie de ploegen moesten starten met roeiers van andere verenigingen. Het hoogtepunt van de combiboten was dan ook zeker die van de eerstejaars dames, die met een Euros/Theta/Skadi/Boreas/Triton combinatie de regenboogboot van het weekend vormden. Het lukte de dames van de regenboogboot en de lichte heren helaas nog niet om roeiend Nederland te laten zien wat zij dit seizoen te bieden hebben. De lichte dames hebben daarentegen hun aanwezigheid in het veld zeker aangetoond door met een 6e plaats het weekend af te sluiten.

Ook Maureen van de ouderejaars roeiers heeft de vier afstanden mee kunnen roeien met de dames van Okeanos in het elite dames 4* veld. Zij wisten 10 nationale en internationale boten achter zich te houden en te eindigen op een 5e plek!

Een mooi volledig Euros gekleurd bootje, was die van de middengroep dames. De middengroep dames hadden gehoopt op meer dit weekend. Toch waren ze de helft van het veld te snel af en zijn ze met de top 10 in handbereik huiswaarts gegaan.

Het echte succes werd dit roeivierkamp echter behaald door Arne en Berend die samen met twee heren van Triton een dubbelviermet hebben gevuld om te starten in het lichte heren elite 4* veld. Ondanks dat een boot van Aegir de enige direct competitie was, hebben ze hen op alle vier de afstanden er genadeloos uitgeroeid. Een prestatie die heeft geleid tot het eerste blik van het seizoen voor de beide heren!

Als laatste zijn in het clubveld de Euros dames clubacht en Twentstudent gestart. Voor dit veld geldt dat de 5.000m op zondag alleen geroeid moet worden wanneer je in de top 15 van je veld eindigt op de zaterdag. Dit was de dames helaas niet gelukt, maar voor de heren van Twentstudent liep dit net iets anders dan gepland. Het was namelijk niet bepaald de ambitie van de mannen om de slopende 5.000m te starten. Toch kregen ze het voor elkaar om op zaterdag maar liefst zes andere boten eruit te palen en op exact de 15e plaats de zaterdag te eindigen. Diezelfde avond werd dan ook het verdriet, ik bedoel plezier, weggedronken met de nodige biertjes in het centrum van Amsterdam. Ondanks de zware hoofden voor sommigen de volgende ochtend, zijn ze op de 5.000m gefinisht met een nette 13 plaats!

Volgend weekend zullen de kleuren van Euros weer in zes boten over de Amstel schitteren wanneer we terugkeren in Amsterdam voor de 8.000m Head Of The River Amstel!