Voorbeschouwing Van Oord WinterWedstrijden

By: Evi Nijhof feb 13, 2020

Storm Ciara is ons land over geraasd en de rust lijkt bijna wedergekeerd. Niets is minder waar, dit weekend zal er een strijd plaatsvinden op de Schie in Delft. Een strijd tegen andere boten, maar ook tegen de elementen. Er is namelijk een nieuwe storm op komst, genaamd Dennis. De organisatie van de Van Oord WinterWedstrijden kan nog geen eenduidig besluit vormen over de doorgang van de wedstrijd, maar met een flinke portie geluk zijn de weergoden goedgezind en zullen er zoveel mogelijk velden door kunnen gaan.

De WinterWedstrijden zijn de aftrap van het Nederlandse roeiseizoen. Eindelijk kan er laten zien worden of het vele trainen in de winter verschil zal maken. Tevens is deze wedstrijd traditiegetrouw de aftrap van het eerstejaarsklassement. In het eerstejaarsklassement nemen eerstejaarswedstrijdploegen het tegen elkaar op in een 8+ of een 4+/4*. De D.R.V. heeft dit jaar, als het goed is bij iedereen bekend, een eerstejaars dames 4+ (Ans Vlooswijk, Ilse Schieven, Maaike Geerdink, Bente van Velze, st. Nicole Fledderus, Jasmina Basic), een eerstejaars zware heren 4+ (Lennard Hof, Willem Nijhuis, Daan Reitsma, Thorben Gerdes, st. Kester Schipper, Zhi Jian Wagener) en een eerstejaars lichte heren 4* (Vits Vidulejs, Fabian van Dongen, Thijs Kouwenhoven, Jeroen Valt, st. Maxime Schoonbrood). Voor hen zal het een spannend weekend worden waarin duidelijk wordt hoe men in het veld ligt. Op de, qua voorspelling, mildere zaterdag zullen zij voor het eerst de Schie overvaren en ervaren hoe het eraan toegaat op een nationale wedstrijd. Met respectievelijk zes, acht en vijf inschrijvingen in het DEJ4+, EJZ4+ en EJL4* veld wordt het een leuke achtervolging op de Schie. Wanneer storm Dennis ons zondag met rust laat, zal er door enkele eerstejaarsploegen ook nog gestart worden in het beginnelingen veld.

Onze middengroep roeiers zaten een week geleden nog in het zonnige Sevilla en hebben dit in moeten ruilen voor een stormachtig Nederland. Met de nodige booturen in de benen en een zongebruinde huid gaan ook zij dit weekend de storm trotseren. Voor hen is deze wedstrijd echter nog geen onderdeel van het klassement. Het klassement voor Development boten zal in het 2k seizoen starten, namelijk op de Hollandia. Op zaterdag gaan de skiffs de baan over, met Minke Holleboom in het DE1x veld, Jolien Ambrosius in het DG1x veld, Maureen Verhoeven in het LDG1x veld en Paul Stöver in het HB1x veld. De zondag staat in het teken van tweetjes. Berend te Booij en Bram Poortman starten in het goedgevulde HG2- veld, Martijn van den Berg en Mart Wijntjes in het iets dunner bezette LHG2- veld en Emiel Tempelman en Sascha Bergsma in het HB2x veld. De middengroep lichte dames worden op zondag vertegenwoordigd in het DG2x veld met Maureen Verhoeven en Cyrelle Tenhagen.

Het weer wordt nauwlettend in de gaten gehouden door de wedstrijdorganisatie en er zal geprobeerd worden zoveel mogelijk velden weg te starten. Updates over de wedstrijd zijn hier te vinden en de uitslagen zijn dit weekend te volgen via hoesnelwasik.nl. Ben je dit weekend in de buurt van Delft? Kom dan vooral langs om de ploegen aan te moedigen langs de kant!