Wedstrijdverslag Grolsch Euros Drienerlo Regatta 2017

By: Jurre Wouters jun 6, 2017

Door: Mark van Kruistrum

Weken hebben honderden, zo niet duizenden, mensen ernaartoe geleefd en dit weekend was het zover: Tom Dumoulin won als eerste (mannelijke) Nederlander de Giro d’Italia! Ondanks de updates van de heren commentator, zullen echter maar weinig Euroïden dit hebben meegemaakt. Voor Euros stond de hele week in het teken van hun eigen race, de Grolsch Euros Drienerlo Regatta 2017! Met maar liefst 36 inschrijvingen een weekend vol taartgarantie! Naast hard roeien was er ook op de kant genoeg te zien. Om dit allemaal te beschrijven en het niet te langdradig te maken, kan ik helaas niet elke gestarte Euros-boot behandelen. Als kleine compensatie is er onderaan de pagina wel een overzicht van alle Euros-uitslagen te vinden.

Het weekend begon voor Euros met 3 boten in het H2- veld. Oud Licht had zich voor de gelegenheid opgesplitst en ook de heren Kleinhuis en Rieks kwamen in actie. Hoe eerlijk de opsplitsing van Oud Licht is geweest valt te betwijfelen. Oud Licht 1 (met Bryan en Jaap) bleek namelijk veel te sterk voor de concullega’s en konden zich alvast gaan verheugen op het eerste Euros-taartblik van de dag. Oud Licht 2 bleef met één honderdste verschil nog wel Kusjes voor, maar ja, voor een derde en vierde plek koop je niks.

Het is een publiek geheim dat de heren van OJZ niets liever doen dan genieten van vrouwelijke aandacht. Wat is er dan mooier om te shinen tijdens een romantisch tochtje in de Mix 2x? Met die gedachte werden er drie boten gevormd, te weten Belle en het Beest (Daan en Iris), Hans en Grietje (Steven en Hanneke) en Dikkerds (Jonas en Eline). Na een sterke race is het de eerstgenoemde die in recordtijd met de overwinning aan de haal ging. Hans en Grietje en Dikkerds eindigden op een respectievelijke tweede en vierde plek.

Na een mindere PEiL, was het voor Lamzaam zaak om op eigen water orde op zaken te stellen in NOOC H1. Helaas zat er voor de snelste sjaarzen van de club geen tweede taartje in, maar met een verdienstelijke derde plek doen ze goede zaken voor het klassement. De heren van V.U.F. IV waren speciaal voor de GEDR gepromoveerd naar de hoogste poule van het klassement. Een mooie uitdaging om als outsider een goed resultaat te varen. De doelstelling ‘geen laatste’ is wel voltooid en met een 20e plek op zak mochten de heren zich voorbereiden op het feest.

Om de kans op taarten voor Euros te vergroten, startte het H4- veld met enkel 3 Drienerlose boten. De verkenning van de route eerder op de dag bleek een goede zet: met gecombineerde krachten was Oud Licht in een tijd van 3:29.8 sterker dan Tegenvier (Reint, Marnick, Maxim, Bart; 3:32.2) en BVSC8+ (Vincent, Berend, Sander R, Sander H; 3:32.4).

Een ander taartblik werd er opgehaald in het DErv C4+ veld. Dames onder de 1,50 (Sanne, Gelbrich, Eline, Lara, st. Bas) wisten met meer dan 30 seconden verschil de concurrentie ruim achter zich te houden. Overigens is het nog steeds een raadsel of de naam van de dames slaat op lengte of op trapkracht.

Na het opwarmen in de Mix 2x, startten Jonas en Eline ook de Mix 2x Sprint: Een enkeltje 450m, waarin ze de eerste plek wisten te bemachtigen en ook een taartje konden ophalen bij Sven.

Toen het op het water wat rustiger werd, was het tijd voor een ander kunstje. Bakken vlees kwamen uit de koelwagens, klaar om zich aangebrand een weg te banen naar vele hongerige magen. Zo hongerig, dat er al snel een wachtrij van om en nabij de 30 minuten ontstond. Ondanks het op de proef stellen van het geduld, waren er uiteindelijk veel goed gevulde buikjes.

Na een korte omkleedsessie, begaf een groot gedeelte van het publiek zich daarna naar het feest in het Atrium. Zo’n groot gedeelte, dat ook dit al snel goed gevuld was en ook hier een lange wachtrij ontstond. Klein voordeel: Het was zo warm binnen, dat er maar weinig animo was voor barovernames. Toch is het blijkbaar iemand gelukt om zijn taartblik aan de bar te verliezen. Een gelukje voor de Biervorst (Karsten, red.) himself, die nu met recht kan zeggen dat hij dé winnaar aan de bar is.

Met 3 uurtjes slaap gaan we door naar de volgende dag. Opvallend puntje: Er werd ’s ochtends een stuk meer koffie verkocht dan de dag ervoor. Minder opvallend puntje: ook op de zondag werd er hard geroeid; de hoogtepunten!

Het spits werd afgebeten door Axoris in NOOC Bokaal H2. Met een meldtijd in de vroege ochtenduren zat het de heren, wederom, niet mee. Dit was ook terug te zien in de uitslag: een teleurstellende 22e plek.

’s Middags was het de beurt aan grote mannen die nog maar weinig roeien: de ervaren C4+. Hier ging de strijd vooral tussen de USS Flying Reindeer (Herbert, Harmjan, Sander R., Fedde) en V.U.F. III (Jurgen, Stijn, Robin, Thom). Beide ploegen bleken veel te sterk voor Skadi’s Heeren 7 en uiteindelijk was het de USS die met de overwinning naar huis ging.

Pech was er ook voor een aantal ploegen dit weekend. In NOOC H4, waren het de Pacemakers die met 6 honderdsten verschil een tweede plek pakten. In NOOC D6, een tweede en een derde plek voor VoortVarend en Armada. Hopelijk zit er de op de Composlot een overwinning in het vat!

Als afsluiter van het mooie weekend was het aan verschillende Enschedese disputen om te laten zien wie er het minst slecht kan roeien. Zoals verwacht waren het hier in eerste plaats de vier Drienerlose roeidisputen die de dienst uitmaakten.

Tot zover de roeisuccessen (7 taartblikken) van beide dagen. Ik moet het namelijk nog even hebben over de sfeer en faciliteiten op de kant. Die waren goed. Geholpen door het prachtige weer, heb ik alleen maar blije toeschouwers gezien, genietend van de smakelijke hamburgers en Radlers. Ik wil dan ook, nogmaals, de RACE (en namens de RACE: alle activisten) bedanken voor een fantastisch weekend. Tot volgend jaar!

D 1x; Henrike Maris; 1; 4:52.5
D 1x; Marthe Oldenhof; 5; 4:42.7