Wedstrijdverslag Head of The River

By: Jurre Wouters mrt 21, 2017

Door: Bas Pluister (Stuurde BVSC8 en EJZ; en fanatiek supporter bij EJD)

• TL;DR Het is acht kilometer, waarin veel gebeurde. Dus: Het is een wat langer stukje, maar lees het toch maar.
  • Uitslagen: BVSC8 10e tijd in 27:34,9 (5e in de bokaal), EJD 2e tijd in 31:44,4 (8 klassementspunten), EJZ 7e tijd in 28:02,7 (2 klassementspunten)

Afgelopen weekend was de Head of the River, een loodzware lange wedstrijd over 8 kilometer van Amsterdam naar Oudekerk. Drie ploegen zouden afreizen naar het verre westen om de laatste langebaanwedstrijd van het seizoen te starten: Buena Vista Social Club 8, Eerstejaars Dames en Eerstejaars Zwaar.

Zaterdag

Op zaterdag was het de beurt aan Buena Vista Social Club 8 en Eerstejaars Dames om zich te bewijzen op de Amstel. De aanwezigheid van de clubroeiers was al vroeg te merken bij RIC door de hitjes via de reserve coxbox tijdens het opriggeren te verspreiden. Hierna werd gevlot en werden de eerste halen gemaakt voor de langste wedstrijd van het jaar. Hevige wind en regen was voorspeld, maar gelukkig bleef deze uit. Dit was in het voordeel van de roeiers, zodat de boot niet nog zwaarder zou worden. Toen er gestart werd, was het plan vol Phocas te pakken. Al snel was het startverschil overbrugd en lagen ze naast de Phocanen. Na het hevige bochtenwerk die de Amstel kent kon er na vier kilometer uiteindelijk met Phocas afgerekend worden door de beste lijn voor de hoerenbocht te kunnen kiezen. Ondertussen waren ook de Engelse talenten van Downing CBC ertussen gekomen, zodat hier verdienstelijk aan opgetrokken kon worden. Door alle pushjes om van Phocas los te komen was de race al bijna in de eindfase: 8 kilometer was nog nooit zo snel gegaan. Uiteindelijk werd er gefinisht in 27:34,9, wat genoeg was voor een tiende tijd van het veld en een verdienstelijke vijfde plaats van de ploegen die de Kruithuisbokaal starten.

In de middag konden de Eerstejaars Dames weer proberen te strijden voor de klassementspunten. Omdat de Heineken geen Dames 4+-veld kent, was dit de eerste wedstrijd sinds de Winterwedstrijden dat de dames weer samen in actie konden komen. Ook de dames vlogen de wedstrijd hard in, zodat ze het doel om al de boten voor hun in te halen konden bewerkstelligen. De strakke lijnen werden iedere bocht strakker en Gyas kon zich niet meer veilig voor EJD wanen. Het startverschil werd pas na 4 kilometer ingehaald door zowel Gyas als Euros op hun voorliggende ploeg, wat betekende dat het niveau hoog lag en geen fout gepermitteerd kon worden. Nadat in de hoerenbocht Gyas toch net de strakkere lijn kon pakken, kon er helaas niet ingehaald worden. Na nog een verpletterende eindsprint in de laatste 500 meter kon er een mooie tweede plaats (in 31:44,4) van het veld worden opgeschreven en acht klassementspunten meegenomen worden door Zwaar Blond.

Zondag

Op zondag had het KNMI dit keer wel gelijk. Dit betekende harde windkracht vijf met stoten tot windkracht zeven, andere koek dus dan zaterdag. Vandaag mocht Eerstejaars Zwaar zich revancheren tegenover het iets minder verwachte resultaat op de Heineken. De vuur-in-de-ogen-hebbende roeiers zouden dit keer wel weer gezamenlijk beuken tegen de wind, zoals op de Twentse Winterwedstrijden ook gebeurd was. Dit werd bekrachtigd door de eerste kilometer als een malle van start te gaan en Thêta al puntje-kontje te hebben in de omval (1700 meter). Hier kon dan de beste lijn gekozen worden, zodat in de binnenbocht Thêta langszij lag door de hevige wind die dit stuk kent. Nog voor de Rozenoordbruggen (3000m) kon met Thêta afgerekend worden in de buitenbocht en het volgende doel gesteld: Argo. Argo kon iets meer tegenstand bieden, totdat Zwaar de binnenkant in de hoerenbocht kon pakken als oplopende ploeg. In de bocht stak de wind weer op wat een moeilijk moment in de race veroorzaakte. Kracht werd geput uit het schouwspel naast de boot, waar te zien was dat Argo vol de bocht uitvloog en moest houden. Toen deze weer als een dolle terugkwam vanuit een startje werd door Zwaar met meerdere pushjes door de straffe tegen- en zijwind geploegd en Argo met meerdere bootlengtes op afstand gehouden. Een laatste eindsprint kon nog ingezet worden en er werd gefinisht in 28:02,7 wat voor een zevende plaats en twee klassementspunten zorgde.

Met de Head als eindbaken van het langebaanseizoen, zullen de geleerde lessen van de wedstrijdploegen meegenomen worden naar de 2 kilometers. Vanaf nu gaat de strijd om punten en overwinningen verder op rechte roeibanen met de Varsity op 9 april als opening hiervan.