Wedstrijdverslag Hollandia/NK Klein

By: Jurre Wouters mei 1, 2017

Door: Zwaar Blond (EJD’17)

Alweer een week geleden was de Hollandia: De eerste 2k wedstrijd van het seizoen op de Bosbaan. Sinds de Varsity, die twee weken eerder was, leefden we er met z’n allen naartoe. Elke training alles geven, want wat je op de training kan, kan je op een wedstrijd ook. De voorwedstrijd zaterdag was op het laatste moment geannuleerd; Njord had zich teruggetrokken. Daarom vertrokken we zaterdagochtend pas richting het westen, bepakt en bezakt met onder andere het roeipakje, veel eten en een goede portie gezonde spanning. Na een voorspoedige reis waren we een uur eerder dan afgesproken op de Bosbaan aangekomen. Iedereen daar liep gedreven en doelgericht rond en af en toe zag je een verdwaalde ouder op zoek naar zijn kind.

Onze finale was pas om 17.20 uur. Hierdoor hadden we de hele dag tijd gehad om ons voor te bereiden op de wedstrijd. Na het proefwegen van de boot mochten we dan eindelijk het water op. Na wat onrustig oproeien lagen we klaar; bladen begraven, alle ploegen opgelet en go: het rode licht werd groen. Al snel kwamen we los van de andere ploegen. De halen die we maakten waren niet de halen die we in de training hadden laten zien. Toch konden we de andere boten achter ons laten en mochten we naar het erevlot komen! Toen we daar aankwamen zagen we een horde Eurosfans staan en ook Emma en Helen legden net aan het erevlot, omdat ze blikten in het DDev 2x-veld. We stapten uit de boot en toen waren wij aan de beurt om gefeliciteerd te worden. Nadat Julian volgens de mos het water in was gegooid ging hij in de boot op slag en Manon mocht een stukje sturen. Op een flinke snoek van Julian na ging alles gelukkig goed en wisten we veilig terug te komen.

Op zondag begon de dag wel met een voorwedstrijd. We lagen naast onze grootste concurrent, Laga. Laga was zaterdag tweede geworden en had natuurlijk volle moed om ons vandaag te pakken. Wij hadden als doel om deze hoop, wat ze kracht geeft, bij de voorronde al even ‘kapot te maken’. Dit lukte goed en met zo’n 14 seconden verschil kwamen we eerder over de finish dan Laga.

Na een lange dag wachten was om half zes eindelijk de finale. Daar zaten we weer in onze Lillo, aan de kant een flink aantal enthousaste Euroïden die allemaal een fiets hadden kunnen bemachtigen (zie het liveverslag van Sven en Bram hier. Startklaar en GO! We wisten dat een aantal ploegen een ‘fly and die’ zouden doen. Dat konden wij natuurlijk ook. Toch bleef de Triton/Thêta combinatie maar naast ons liggen, totdat Julian met aandringende stem een push aankondigde op de 500 meter. Daar gingen we, weg van de rest. Met lange, sterke halen duwden we de Lillo als eerste over de finish. We mochten opnieuw doorvaren naar het erevlot! Hier kwamen we weer Helen tegen, dit keer samen met Minke. Trots zongen we met z’n zevenen naast elkaar samen met alle aanwezige Euroïden uit volle borst het verenigingslied. We kijken terug op een geslaagd weekend. Op naar de volgende wedstrijd; de Damen op de Willem-Alexander Baan!

Ook bij andere ploegen zijn er successen behaald:

• Minke kwalificeerde zich vrijdag voor de kwart-finale op zaterdagochtend en werd uiteindelijk 5e van het DE 1x SB veld.
  • A-finales werden op zaterdag behaald door: Anne-Lynn en Floor (DDev 2x), Emma en Helen (DDev 2x)(niet-klasserend blik), eerstejaars licht (LEj 4+), middengroep licht (LDev 4-), ouderejaars zwaar (Dev 4-).
  • Klassementspunten in development velden voor: Ouderejaars zwaar (5), middengroep licht (8), Minke/Emma en Helen (10), Anne-Lynn en Floor (4).
  • Klassementspunten in eerstejaars velden voor: Eerstejaars licht (8), eerstejaars dames (10).
  • Op zondag hebben de volgende ploegen de A-finale behaald: Ouderejaars zwaar (G 4-), middengroep licht (LG 4-), eerstejaars zwaar (B 8+), eerstejaars dames (DB 4+), Anne-Lynn en Floor (DG 2x), Helen en Minke (DG 2x) (+blik!!!!), Emma (DB 1x) en Chris (G 2x).