Nabeschouwing ZRB

By: Mats Conijn mei 8, 2023

Het laatste weekend van april kan gezien worden als één van de meest sportieve weekenden van het jaar voor studerend Enschede. Dan is namelijk de Batavieren race, de grootste estafette loop van Europa. Daar gaat dit verhaal alleen niet over, want terwijl heel Enschede op zijn kop stond door de Batavieren race reisden onze wedstrijdroeiers af naar de meest zuidelijke wedstrijd op de wedstrijd kalender: de ZRB roeiwedstrijden in het zon overgoten Tilburg.

De ZRB is geen reguliere wedstrijd. Waar normaliter op zaterdag gestreden wordt om de klassementspunten en op zondag voor dat begeerde blik hebben ze dat bij de ZRB helemaal omgegooid. Daarnaast hebben ze ook een bijzonder systeem om de klassementspunten in de eerstejaarsvelden weg te geven. Waar je normaal een voorronde hebt van twee kilometer waar vijf tot zes boten boord aan boord racen voor twee plaatsen in de A-finale, waarin dezelfde afstand nogmaals verroeid wordt, begint de zondag op de ZRB met een timetrial van anderhalve kilometer. De vier snelste boten op deze timetrial worden dan doorgestuurd naar de halve finale, die bestaat uit twee boord aan boord races van één kilometer. Hierin roeit de snelste van de time-trial tegen de op vier na snelste en de op twee na snelste tegen de op drie na snelste. De winnaars van deze halve finales roeien dezelfde afstand tegen elkaar in de A-finale en de verliezers gaan naar de B-finale. Daarnaast is er ook nog een C-finale voor de nummers vijf tot en met acht op de time-trial, die ook uit een kilometer bestaat. Simpel systeem toch?

Op zaterdag is er goed gepresteerd door Euros. Maar liefst vier ploegen hebben de A-finale bereikt! Eerstejaars zwaar en eerstejaars licht zijn beide derde geworden in het heren beginnelingen acht veld en lichte heren beginnelingen acht veld! Bij EJZ was het ook nog ontzettend spannend in de finale. Zij zijn maar een halve bootlengte achter de winnaar Proteus-Eretes gefinisht. De middengroep dames zijn tweede geworden in het dames gevorderde vier zonder veld en als kers op de taart hebben onze eerstejaars dames geblikt in het dames beginnelingen vier met veld, waarmee zij nu beginneling af zijn geworden! Dit was een ontzettend spannende wedstrijd waarin ze op het 1500 meter punt nog achter lagen op de Skadi/Laga combinatie boot die ze met een spectaculaire eindsprint nog hebben weten in te halen.  Gefeliciteerd dames en ik hoop dat jullie net zoveel hebben genoten van de wedstijd als wij.

Op zondag is zoals eerder gezegd voor de klassementspunten geroeid in de eerstejaars en development velden. Drie ploegen hebben zich weten te plaatsen voor een finale. EJZ en MGD hebben beide de C-finale geroeid. Hierin zijn ze beide vierde geworden. Dat zijn wel weer twee punten binnen voor beide ploegen. Daarnaast hebben de dames van EJD ook op zondag weer de A-finale weer weten te bereiken na een halve finale die ze van Laga hebben gewonnen. In deze finale kwamen ze de dames van Nereus tegen die jammer genoeg net te snel waren. Wel acht punten binnen.

Al met al was de ZRB een succesvol weekend voor Euros, waar goed gepresteerd is in de eerstejaarsvelden en zelfs geblikt door de eerstejaars dames.

De standen van de eerstejaars klassementen zijn na de ZRB als volgt: In het heren zwaar 8+ veld staat Euros negende met 15 punten. In het heren licht 8+ veld staan we elfde met drie punten. En in het dames zwaar 4+ veld staan we eerste, met 53 punten. Dit zorgt voor een voorsprong van 6 punten op de nummer twee, Nereus.

De standen van het development klassement zijn na de ZRB als volgt: In het heren zwaar 4- veld staat Euros achtste met vier punten. In het dames zwaar 4- veld staan we tiende met twee punten. In het heren zwaar 2x veld hebben wij twee boten die beide nog geen punten hebben gehaald. Ook onze boot in het dames zwaar 2x veld heeft nog geen punten gehaald.