Nabeschouwing 10de editie Raceroei Regatta en Nationale Studenten Kampioenschap

By: Maureen Verhoeven mei 5, 2022

Afgelopen weekend vond de Raceroei Regatta plaats op de Willem-Alexander Baan te Zevenhuizen. Alle ouderejaars en middengroep roeiers hadden zich dit weekend verplaatst naar de “windy-WAB”, wat tevens de bijnaam is van deze roeibaan gelegen in een open weiland.

Op de zaterdag deed de baan eer aan zijn bijnaam. Wat was er weer veel wind en wat waren er weer veel golven. Zaterdag was voor de middengroep hét moment om klassementspunten binnen te slepen. Beide Dames boten hadden in de A en B finale wat klassementspunten binnen weten te slepen. De meest benoemingswaardige race van die dag was de race van Paul en Emiel. Met een rustige baanhaal wisten ze met veel overtuiging een plek in de A-finale te halen. Mart Wijntjes over de A-finale van Paul en Emiel: “Die race van Paul en Emiel was echt niet goed voor mijn hart, dit heeft me vijf jaar van mijn leven gekost.”. De H2x was met een verschil van 0,07 seconde net niet als eerste over de streep gekomen. Helaas, maar wel met een prachtige race, zijn deze twee zware ballen ook op zondag tweede geworden.

Naast deze zware ballen hebben onze lichte pikken ook hard gestreden op de WAB. Berend en Arne hebben hun A-finale op zondag over acht banen verroeid wat erg leuk was om te zien. Onze lichte pik Martijn, heeft mooie skiffsessies laten zien dit weekend. Zondagmiddag is hij als derde geëindigd in het LHB1x veld. Een race waar hij trots op mag zijn.

Het bijzondere aan deze wedstrijd was dat ook het Nederlands Studenten Kampioenschap (NSK) verroeid werd. Samen met Minke Holleboom startte ik, Maureen Verhoeven, het NSK in de DE2x. Minke en ik probeerden de golven en wind te trotseren tussen de andere Dames Elite dubbels. “Het was een leuke race, maar we deden helaas net aan de verkeerde kant van de race mee”, aldus Minke. Het was leuk en leerzaam om samen een wedstrijd te starten. We wisten gelukkig beide op zondag te laten zien wat we konden. Zo blikte Minke op zondag, voor Skoll, in het DG2x veld.

Zondag was een speciale dag voor mij. Ik startte in het LDE1x veld (Lichte Dames Elite Skiff) en daarmee startte ik dus het Nederlands Studenten Kampioenschap. Deze wedstrijd was een belangrijk moment voor mij als onderdeel van een mogelijke kwalificatie voor de World University Games 2022. Met veel spanning voor deze wedstrijd roeide ik naar het startgebied. Ik legde mijn puntje recht, keek achterom en zag een spiegelgladde WAB met een minimaal windje tegen. De WAB zoals ik hem nog nooit gezien had. Vanaf het moment dat het startsein gegeven was voerde ik mijn plan uit. Op de 500 meter zag ik dat ik goed in het veld lag en wist ik weg te roeien voorbij de nummer één. Langzaam roeide ik steeds verder van mijn veld af en had ik naarmate de meters voorbij gingen steeds meer door dat deze race van mij ging zijn. De overige 1500 meter wist ik de rest van de lichte dames skifeuses achter me te houden. Ik kwam als eerst over de streep en wat heb ik een lekker potje geroeid deze dag! Naast het blik wat ik heb gekregen mag ik me nu ook Nederlands Studenten Kampioen noemen in het Lichte Dames Skiff veld! Ik heb genoten van de race, de zon en de pizza die ik ’s avonds ging eten!

Het was een mooi wedstrijdweekend en ik kijk nu al uit naar de volgende!