Nabeschouwing Bosbaan Voorjaarsregatta

By: Emiel Tempelman apr 22, 2022

Na de afgelasting van vorig jaar vond op 16 en 17 april de eerste editie van de Bosbaan Voorjaarsregatta plaats. Een deel van de wedstrijdselectie is daarvoor afgereisd naar Amsterdam. Voornamelijk de middengroep omdat dit hier de eerste development klassementswedstrijd plaats vond. Samen met Paul startte ik, Emiel Tempelman, dit weekend in de zware dubbeltwee.

Op zaterdag vonden de klassementswedstrijden plaats. Paul en ik hadden onze voorwedstrijd 10:20, dat lijkt wel een prima tijd maar omdat we in Zaandam sliepen ging de wekker toch al best vroeg. Deze voorwedstrijd verliep goed. We kwamen niet als eerste uit de start maar al snel kwamen we in een goed ritme waardoor we langzaam begonnen te schuiven ten opzichte van de andere boten en al snel lagen we eerste. Deze voorsprong hielden we vast tot het einde. Door de winst te pakken in de voorwedstrijd bemachtigden we een plekje in de A finale. Deze A finale was pas om 15:45 dus we hadden genoeg tijd om uit te rusten en genoeg te eten. Uit de voorwedstrijden bleek dat Laga ook hard kon varen dus eenmaal bij de start van de wedstrijd waren onze ogen vooral gevestigd op Laga. Na 1000 meter waren we voorbij Laga maar toen keken we naar rechts en daar lag onverwacht Skoll nog voor ons. Dat was voor ons het moment om te gaan, we deden er een tandje bij en langzaam schoven we er langs. Vanaf de 1500 meter lagen we eerste en deze voorsprong wisten we vast te houden tot het einde. We hadden gewonnen! Paul en ik waren een beetje overweldigd en wisten niet zeker wat we nou moesten doen. Na even op adem te komen voeren we naar het erevlot waar we gelijk werden omringt door enthousiaste Euroiden. We kregen van JP gelijk een biertje in onze handen gedrukt en liepen naar het podium waar we ons eerste blik in de dubbeltwee in ontvangst namen, waarna het Euroslied werd ingezet. Met trillende benen van het bier en de zojuist gevaren 2k stapten we weer in de boot om een stukje uit te roeien.

Op zondag startten we in het beginnelingen dubbeltwee veld. De voorwedstrijd hiervan was om 11:50 en we hoefden ook geen boot meer op te riggeren. Dat was wel fijn want we konden nu iets langer uitslapen. De voorwedstrijd verliep net zo spoedig als de dag ervoor en zonder al te veel moeite konden we weer een plekje bemachtigen in de A finale. Deze A finale was pas om 16:45 dus wederom genoeg tijd om andere bootjes te kijken en onze buikjes vol te eten. Het was een stuk warmer dan de dag ervoor en de zon scheen fel dus we moesten goed oppassen dat we niet te lang in de zon bleven zitten en daar van verbrandden of te loom werden. Dit wisten we gelukkig te vermeiden en om 16:00 gingen we weer het water op om op te roeien voor de finale. Dit keer was het Skadi die in de voorwedstrijd hard had gevaren en waren zij onzen voornaamste tegenstanders. Eenmaal weggestart lagen we er niet heel goed voor, na 500 meter lagen we laatste. We raakten daarvan nog niet in paniek want we hadden een goed ritme te pakken en we begonnen alweer te schuiven. En net na de 1500 meter lagen we eerste, Skadi zakte helemaal in en wij begonnen alleen maar harder te gaan. Deze voorsprong wisten we vol te houden en daar was ons tweede blik van het weekend en het eerste klasserende blik in de dubbeltwee.

Niet alleen voor ons was het een geslaagd weekend. Van de zeven ploegen die hebben gestart hebben er vier geblikt. Op zaterdag hebben MGD in het Dev4- veld, en EJD in het Ej4+ veld geblikt en op zondag heeft Maureen in het DB1x veld ook nog geblikt. Dat is een uitzonderlijke prestatie. Al om al was het een onvergetelijk weekend.