Nabeschouwing Koninklijke Holland Beker

By: Ilse Akkermans jun 29, 2022

25 en 26 juni vond de meest befaamde wedstrijd van Nederland plaats: de Koninklijke Holland Beker. Sinds 1886 wordt deze race gevaren door zowel de nationale als internationale top van de roeiwereld. Naast alle elite velden worden er ook klassementsvelden gestart. Om deze velden staat de Holland Beker bekend: alleen de top 6 van het klassement wordt namelijk uitgenodigd voor deze wedstrijd. Dit jaar waren de ploegen EJD, EJZ, EJL, MGZ en MGD uitgenodigd om te starten. De heren van MGZ en de dames van MGD hebben ook de overwinning weten te behalen in een spannende race! Ilse Akkermans(MGD) neemt jullie mee in een dagje bij de Holland Beker.

In navolging van de Henley vond afgelopen weekend ook in Nederland een heuse internationale wedstrijd plaats. Van onze zuiderburen tot aan Japan, iedereen was present. En zo ook yur-oohs (lees met dik Engels accent). De Koninklijke Holland Beker en NK Groot vonden plaats op de Forestlane in Amsterdam.

Het spits werd op zaterdag afgebeten, ofja, er werd niet veel gebeten of ontbeten, door Martijn. Hij wist een snelle start te varen in het LM2x veld met zijn Wageningse evenbeeld. Of het dan toch het gebrek aan gezamenlijke booturen of ontbijt was zullen we niet weten, maar rond de 1000 meter werd de A-finale weggekaapt door Njord en Laga. Op zondag besloot Martijn zijn dubbelmaatje enorm te droppen in zowel de voorwedstrijd als de A-finale van het LM1x veld, waar hij eindigde op een 3e plek.

Daarna volgde het M2x veld. Gelukkig hadden Paul en Emiel zowel veel gezamenlijke booturen gemaakt als ontbeten en wisten zij door te stomen naar A-finale. In de A-finale behaalden de heren een 6e plek. Het gerucht gaat dat het ontbijt bij nader inzien niet helemaal lekker op de maag was gevallen.

In het W1x veld was het erg spannend, alleen de eerste plek ging direct naar de A-finale. Minke behaalde een 3e plek in haar heat maar wist in de repechage makkelijk haar ticket voor de A-finale te behalen. Op zondag werd deze A-finale gevaren en daar liet Minke zien dat de A-finale ook zeker haar plek is door als 3e over de finish te komen en naast Australië en Groot-Brittanië een podiumplek te pakken.

Naast al deze oudjes waren onze jonkies ook aanwezig op de Forestlane. Zo startte EJL met Phocas in het LMFm 4x+ veld (zo doet u mij maar een paar willekeurige tekens). In deze directe finale leek het er lang op dat de mannen de tweede plek zouden pakken, maar helaas trok de verkeerde Phocas er net voorbij en eindigden de mannen 3e. EJZ maakte een vergelijkbaar grapje en lieten Laga ervandoor gaan met de 1e plek. Deze twee aan elkaar gewaagde boten zullen op de NSRF de krachten bundelen in de 8+. Zeker een aanrader om naar te komen kijken dus! (p.s. als je de Duinkerke een keer uit het stof wil zien is dit ook hét moment)

Op zondag in het LW4x veld kon Maureen Verhoeven met haar regenboogboot mooi tussen de andere regenboogboten meevaren. Het ging zelfs zo gelijk op dat er een gedeelde 2e plek is behaald. De regenboog van Maureen heeft blijkbaar toch een pot met goud ergens getoverd want direct na haar race was het feest. Paul en Emiel wisten in MDev 2x de eerste plek te pakken. Hierna was het aan MGD om de hekken te sluiten.

Omdat Ilse, Ans, Cyrelle en ik (Akkie) pas laat op zondag startten heb ik deze nabeschouwing enorm met behulp van Time-Team en het videoverslag geschreven. Maar er is natuurlijk een reden dat ik de pen heb gekregen deze keer! Zondag om 17:00 mochten we dan eindelijk startten. De spanning was hoog, want dit was de generale voor de NSRF komend weekend (kom kijken, het wordt echt heel erg spannend!). De top 6 van het development klassement was uitgenodigd om deel te nemen aan de Holland Beker dus al onze directe tegenstanders lagen naast ons in de baan. Vrijdag hadden we een scherpe 1k gedraaid dus we wisten wat we op moesten zoeken. We gingen fel uit de start en tikten gelijk door. In mijn ooghoeken zag ik nog boten liggen dus bleven we pushen tot we schoon zicht hadden op de boten in het veld. Uit de boot kijken is niet mijn sterkste punt dus ik schreeuwde nog een laatste push en ineens klonk de toeter al, gewonnen! Met een tijd van 6:58 wisten we net niet ons eigen record te verbeteren, maar we hadden wel de 1e plek en kregen een mooie medaille (blik?) mee naar huis.

Volgend weekend mogen we voor de laatste keer onze krachten meten in het Dames Development 4- veld. Met slechts 1 punt verschil is onze top 3 enorm aan elkaar gewaagd, alles is nog mogelijk. Gaan we zaterdag een herhaling van de Holland Beker inzetten? Jij kan het meemaken: zaterdag, Willem-Alexanderbaan, NSRF, wees daar of wees vierkant