Nabeschouwing Calco Voorjaarsregatta

By: Maudi Sonder apr 17, 2024

Op 13 en 14 april vond de Bosbaan Voorjaarsregatta plaats op, je raad het al, de Bosbaan. Ik zeg wel Bosbaan, maar eigenlijk was het dit jaar de Calco Voorjaarsregatta want Orca en Okeanos hebben voor deze wedstrijd een sponsor binnengesleept, en daar hoort natuurlijk een nieuwe naam bij. Goed, de naam van de wedstrijd doet er niet zo veel toe, wat er wel toe doet is dat dit weekend de Development Klassementen hun aanvang vonden en dat voor alle OJ en MG roeiers het 2K seizoen is afgetrapt. Je zou denken dat in ieder geval een deel van ons bij de Varsity al aan het korte baan seizoen is begonnen, maar tellen time-trials van 1850 meter echt als 2K?

Gelukkig was er tijdens de CVR geen sprake van fairness maatregelen en konden alle races boord-aan-boord over de volledige 2 kilometer van de Bosbaan verroeid worden. Zaterdag begon voor Emma en Willem al vroeg om vanuit Enschede optijd aanwezig te zijn in Amsterdam voor de weging. Voor de reis naar de Bosbaan werd de auto omgetoverd tot een heus kuuroord met sauna, om nog de laatste nodige kilo te verliezen. Terwijl Emma, Berend en Willem in de rij stonden voor het wegen, mochten Nellie en Nienke het spits afbijten in de eerste voorwedstrijd van het weekend. Zij werden respectievelijk eerste en tweede in de voorwedstrijd en wisten zo allebei een plekje in de A-finale te bemachtigen. Uiteindelijk belandde alle Dames, Lichte, en Lichte Dames skiffs in de A-finale net zoals de MGDubbel. In de zwaar bezette velden (Vo?) kwamen onze zware heren helaas te kort, maar konden zij de rest van de dag wel genieten van een zonovergoten Bosbaan. De Lichte 4- mocht zich opmaken voor de B-finale

Emma roeide een onwijs spannende A-finale, waar het even leek alsof de dame van Orca haar toch te snel af zou zijn. Na een paar erg spannende minuten, met name voor Jan, kwam dan toch het verlossende woord. Uit de finishfoto bleek dat Emma toch echt als eerste haar boegbal over de finish had gestampt, en dus het LDB1x blik mee naar huis mocht nemen! Hulde! Het nieuws verplaatste zich snel van de finish naar de start, waar Sas en ik ons opmaakten voor de finale van het Dames Development 2x klassement. Nadat we met een klassiek Euros startje als laatste door de eerste 100m kwamen, roeiden we uiteindelijk naar een 2e plek en haalden daarmee 8 punten voor het klassement binnen.

Op zondag lag een kleiner clubje roeiers aan de start, helaas ook met wat minder finales dan de dag ervoor. Maar Nellie had de smaak te pakken, won nogmaals haar voorwedstrijd en mocht wederom door naar de A-finale. Geheel tegen eigenverwachting in kan ik wel zeggen, want ze had niet eens lunch meegenomen voor tussen haar wedstrijden. Gelukkig konden wij haar voorzien van genoeg brandstof voor haar finale waar ze zelfs een 2e plaats behaalde. Een mooie afsluiter van een zonnig weekend op de Bosbaan!